Välkommen!
att läsa om årets lärarlyft på Konstfack



tisdag 1 mars 2011

Argt inlägg

Förra veckan skrev någon om TVserien 9A och igår såg jag ett avsnitt och jag blir fan arg av så vinklade TV-program. Stavros säger så gott som ordagrant att vi offrar på barn på dåliga lärares altare. Parallellt härjar just nu debatten om hur unga efter gymnasiet tvingas välja mellan arbetslöshet och slavarbete – hmm, det finns ingen koppling där kanske?! Det är naivt och plumpt att dra slutsatsen att skolan står separat i samhället och det är den enskilda läraren i klassrummet som är roten till allt det onda.
Självklart är det bra med kompetensutveckling och lärarlegitimation kan vara en god idé (precis som kravet på behörighet som drevs igenom så hårt och har gjort så märkbar skillnad…), men jag vet inte en lärare som inte arbetar stenhårt för att förbättra sig inom yrket och sliter sitt hår över omotiverade, ointresserade elever.
Det är inte rimligt att TV så ensidigt legitimerar åsikten att det är dåliga lärares fel att skolan levererar dåligt idag. Budskapet blir att inte ens eleverna behöver anstränga sig egentligen eftersom deras dåliga resultat beror på att de är utsatta för dåliga lärare… Det finns inte en yrkeskategori som hade accepterat all skit och krav på förändring åt olika håll år ut och år in.
Ge barn och unga en tro på sin egen framtid, ett välkomnande ut i samhället så kommer också deras motivation och deras syfte med att gå i skolan vara glasklart. Att enbart navelskåda inom skolan kommer aldrig ensamt höja elevernas resultat. Tack för att jag fick skälla av mig lite!

3 kommentarer:

  1. Hear hear!!!! Jag fick en klump i magen när jag såg programmet och undrade om jag ver en sådan där lärare som var dålig för eleverna... Jag tror att de lärare som såg det kände sig väldigt missmodiga. Vad vill man med serien? Vad underbart det måste vara för proffslärarnas egon att få komma in och glänsa en tid. Men visst är det något som är fel med dagens skola. De elever som kommer till oss på gymnasiet har jättebrister i sin kunskap. Hur hamnade vi här?

    SvaraRadera
  2. Tack Camilla för att du tog upp detta! Jag blir också illa berörd av programserien! Det blir ytterligare ett tillfälle till att tracka ned på enskilda individer som blir helt utlämnade till en programllednings sätt att vinkla situationen. Hur sådana "superpedagoger" överhuvudtaget kan ställa upp på en sådan offentlig mobbning har jag mycket svårt att förstå! Nog skulle man behövt en mentor när man ung och blåögd gav sig i kast med sin lärarbana men ingen behöver en offentlig avrättning.Alla har vi haft misslyckade lektioner som vi med stöd från förstående kollegor och förhoppningsvis goda rektorer lärt oss något av och sedan kunnat gå vidare.Jag tror inte på en strävan efter att vara/bli en superpedagog utan tror mer på att vi ska sträva efter mångfald.. att det är en tillgång att vi är olika som pedagoger att det inte ens är önskvärt att alla måste arbeta på samma sätt!

    SvaraRadera
  3. Du sätter verkligen huvudet på spiken om detta usla program. Debatten i vårat lärarrum är precis densammma. Vad är det egentligen de vill säga med detta program. Vi kanske ska gå ihop och skicka en insändare direkt till producenten!

    SvaraRadera