Välkommen!
att läsa om årets lärarlyft på Konstfack



torsdag 17 mars 2011

Bilder i språkundervisningen

Nu har jag publicerat samtalsuppgiften på Google documents (tack Krille!), men eftersom jag måste erkänna att jag är något av en dokumentnörd är jag inte helt nöjd. Sidhuvud, bilder och allt sånt extra föll helt bort, men texten står där att läsa och det är huvudsaken, förstår ju även jag...

Jag har i stort sett löst uppgiften genom att göra en elevuppgift i engelska som handlar om reklam och passar de nya kursmålen Gy11. Texten runt bildsamtal heter Bilder i språkundervisningen. Den uppgift arbetet har lett fram till och som jag tänker ge eleverna ligger som en bilaga här.

Väl mött på måndag!

10 kommentarer:

  1. Vilken fin text du skrivit. Det är himla spännande att du som svenskalärare tar dig an bilderna och du gör det så bra! Jag blir lycklig för jag tänker att om detta kan finnas med eleverna hela tiden i skolan så skulle de få ett så bra språk och en så fin analys, som kan appliceras på allt de möter i sitt liv.

    SvaraRadera
  2. Ja du är ju engelskalärare också! Inte att förglömma!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte hur man kan se den. Trycker på rubriken men kommer inte dit jag ska..Hur gjorde du Martina? nyfiken. Hur har du lyckats lägga upp den "enligt Krille"

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. tryck bara där du kan - på "Bilder i språk..." och "här".
    Du markerar det ord du vill göra klickbart och tryck på länk i menyn och klistra in adressen i rutan som kommer upp - enkelt!
    :)
    Tack Martina!

    SvaraRadera
  6. Suveränt! Hinner vi få ta del av elevernas arbeten?

    SvaraRadera
  7. Intressant läsning Camilla! Du skriver så bra! När jag läser din text från dig som svensklärare så blir jag inspirerad att integrera svenskämnet med bildämnet. Eller att ha ett samarbete mellan andra ämnen.Vi gör det tyvärr alldeldes för sällan. Eleverna på gymnasiet har ju ett väldigt uppstyckat schema med många olika ämnen varje dag. Det finns mycket mankan samarbeta med när det gäller bildsamtal och analys.

    SvaraRadera
  8. Hej
    Har varit ute och tittat på alla din webbsida. Jag förstår att sidan är under uppbyggnad - men här kommer några synpunkter på vägen;
    Tydlig och bra navigering. Jag gillar att du väver samman styrdokumenten med uppgifterna som eleverna ska göra, allt för många länkar bara ut till Skolverkets hemsida. Bra också att presentera de lärare som finns med på kurserna (även om de sidorna inte är färdiga)

    När man kommer ner i en uppgift skulle man vilja få mer inspiration (kunna se på tidigare elevarbeten)

    När väl strukturen är klar vill jag att du hittar en design som du själv kan påverka (göra din egen topplist)

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera
  9. Hej Camilla.
    Du hade en intressant redovisning. Inspirerande.
    Krille

    SvaraRadera
  10. Hje Camilla!
    Åh, du gav mig mycket att tänka på igår. Din rubrik är bra. Den tål att tänka på. jag är inte säker på själv vad jag tycker att den betyder. Det är superbra. Jag tyckre din text är intressant. Du skriver så bra om att vi i estetiska uttryck kan förstå varandra. Att det är ett sätt att kommunicera som går lite utanför och innanför på något magiskt sätt. Jag är övertygad om att du kan bepansra eleverna hur bra som helst!! Jag är nyfiken på frågorna som a-e. Finns dom att se?
    Och du, tack för länkarna till reklamfilmerna. Jag har just skrattat ordentligt här vid frukostbordet!! Ses om en stund! / Ylva

    SvaraRadera