Välkommen!
att läsa om årets lärarlyft på Konstfack



måndag 4 oktober 2010

Om vad bilder kan vara för slags verktyg…

Thomas ställda fråga ”Vad kan bilder vara för verktyg?” känns som en fråga man lätt kan skriva en uppsats om. Rent själsligt, på individnivå, kan bilden fungera både expressionistiskt och impressionistiskt (verktyg till själslig hälsa/utveckling), eller hur?! På en mer allmän nivå fungerar bilden, ofta i symbolform, som en ren kommunikation och informationsbärare (verktyg för förståelse) och så vidare.
Ett ytterligare exempel på bilden som verktyg som jag gärna tar upp är bilden som igenkänningsverktyg. Bilden kan få något nytt att kännas inte lika främmande om du bara känner igen bilden. Bland ny kunskap och nya texter kan bilden bli kopplingen till det som redan är känt. Bilden blir verktyget som avväpnar det nya, som bjuder in till det nya.
I min engelskundervisning har jag ett moment som heter ”The day I was born” där eleverna får ta reda på fakta om den dag de föddes varvat med att vi lär oss ” past tense” i grammatiken och lite så. I instruktionerna till denna uppgift klistrade jag in en bild på Homer Simpson med en födelsedagstårta i handen. Bilden färgsätter givetvis svartvita instruktioner men främst märker jag att bilden fungerar som en inkörsport och gör eleverna mer välvilligt inställda till uppgiften. Är det någon som håller med? Och i så fall, går denna funktion i bilder använda på fler sätt?
C

1 kommentar:

  1. Dina tankar kring ”bilden som igenkänningsverktyg” överensstämmer helt med min uppfattning och är ett bra sätt att fånga elevernas intresse och gör att eleverna snabbt kommer igång.
    Bilder kan även få motsatt effekt om de associeras med negativa upplevelser och erfarenheter som eleverna upplevt tidigare i livet… så det gäller att välja bilder med omsorg.
    Jag hade en elev för några år sedan klagade och var missnöjd med det mesta. För att visa hur varje individ kan välja att förhålla sig till livet och lärandet visade jag ett filmklipp från Youtube, Life of Brian och klippet ”Always Look On The Bright Side of Life”.
    Efter att ha sett filmklippet diskuterad vi vad vi sett och hört och sedan räckte det med att jag bara tyst visslade melodin i filmklippet för att eleven skulle bli på gott humör när han då och då återföll till att bli negativ.
    //Torbjörn

    SvaraRadera