Välkommen!
att läsa om årets lärarlyft på Konstfack



torsdag 30 september 2010

Ett besök på en pedagogisk blogg

I mitt ämne som är svenska tror jag inte att jag skulle välja blogg som skrivform. Visserligen är det positivt om bloggen bidrar till att eleverna börjar producera texter som aldrig förr. Men min erfarenhet säger att så fort eleverna skriver utanför papper eller Worddokument, har de en tendens att anamma ”e-språket”, dvs deras svenska blir en vild blandning av symboler och förkortningar. Jag menar inte att det är fel med det, bara att just svenskans kursmål inte innefattar att eleverna behärskar det språket (det gör de redan…). Däremot i mitt andra ämne, engelska, tror jag att det hade fungerat bättre. Där kan det vara stora fördelar med att eleverna tappar det styrda språket (som är eftersträvansvärt i svenskan) och vågar lite mer. Bloggen kan kanske i bästa fall vara en hämningsbefriare för andraspråket – tål att test i alla fall, eller hur?!

Den bloggen jag har tittat på är Omvärldsbloggen. Stefan Pålsson står bakom och den verkar vara relativt uppdaterad och levande. Senaste inlägget handlar om bokmässan och är postad 25 september. Bloggens största fokus är på IT inom skolan, hela sidan skickar ut engagemang och en positiv syn på framtiden.

Inläggen är mycket långa. Jag, som inte är så van vid bloggvärlden sedan tidigare, trodde att det var kutym att hålla sig kortfattat i bloggtexter.  Pålsson skriver mycket och är väl insatt i ämnet. Här finns många idéer att hämta och det finns många källor man gärna vill klicka vidare och läsa mer om (så till den grad att jag blir stressad över allt jag vill läsa och ta del av!).  Bland de senare inläggen finns ett om spelande i undervisningen som är oerhört intressant och inspirerande (och skrämmande?).

Det inlägg som fastnar hos mig är när han skriver att han lär sin 3,5-åring att själv koppla upp på internet genom e-loggan på skrivbordet, själv välja Bolibompa på rullgardinsmenyn över senast använda adresser för att sedan själv där klicka på önskad ikon. Detta tog dottern ca 20 sekunder att lära sig. När man tänker ett steg längre att hon och alla andra 3,5åringar är våra framtida elever förstår man att det inom en snar framtid behövs viss förändring av skolan. Vad fantastiskt bra att vi håller på med det här, just nu, eller hur?!

Camilla

3 kommentarer:

  1. Hej Camilla! Visst är det bra att vi lär oss! Så mycket intressant och roligt att läsa men jag blir också trött ibland och undrar VAD det är vi lär och sedan gör. Kommer hela tiden tillbaka till frågan om urval, viktig kunskap och relevanta verktyg.
    Sedan undrar jag varför en treåring ska koppla upp sig?
    Vad tog sand, doft, mossa, luft, mystiska gömmen och kojor vägen? Eller finns de parallellt? Hoppas det!

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla!

    Jag lade upp din bloggadress på min sida, vill gärna följa dig :) Är hemma med mina barn denna vecka då min 4-åriga Agnes har feber. Hon vill gärna vara uppkopplad på Bolibompa en stund idag och spela spel. Hon har precis lärt sig hur man kopplar upp sig, hur man styr med tangenterna och byter sidor. Sorasyster hjälper henne då hon fastnar och behöver komma vidare. Ganska spännande att följa hur de resonerar. Doris 5 år till lillasyster: -Agnes, så här gör du om du vill skriva ditt namn i startmenyn. Bra Agnes, vad du kan!! osv. Vektygen för hur man tar sig fram rent tekniskt börjar redan här...Det jag själv trampas med för fullt.

    SvaraRadera
  3. Båda mina tjejer hemma (9 och 7 år) har egna webbsidor där de utvecklar såväl form som textuella uttryck. Att på en sådan här kurs testa av de smörgåsbord av program och kommunikativa hjälpmedel och göra en egen avgränsning och bedömning av när, var och hur man ska använda sig av det.

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera