Välkommen!
att läsa om årets lärarlyft på Konstfack



onsdag 10 november 2010

Summering av kursen

Knycker här Sonjas inlägg där hon summerar kursen och strukturerar arbetet:

Kvar att göra innan måndag:
Sumopaint? - jag har Photoshop och mina elever har photoshop, tror det räcker att jag blir riktigt bra på det, men kanske jag tittar in för sakens skull...
Flera bilder i en i Photoshop - ska använda Moderskeppet för att lära mig det.

Har gjort på kursen hittills:
Läst Vygotskij i prakiken som var inte bara givande utan faktiskt användbar. Toppen med böcker som fokuserar på det praktiska arbetet i klassrummet!
Genom att studera pedagogiska bloggar fått ännu mer insikt i vilken oerhörd resurs internet är.
Startat blogg
Gjort en film i iMovie
och en film i MovieMaker
Photoshop via Moderskeppet, att lära från instruktionsfilm fungerar verkligen kanon (är det den sortens pedagoger vi gymnasilärare blir i framtiden - filminstruktörer?)

C

2 kommentarer:

  1. Efter att ha jobbat lite med Sumopaint och jämfört med programmet med Photoshop kan jag tycka att det är enklare att som du tycks resonera fokusera på enbart Photoshop!
    Utan att sitta inne med facit om hur framtidens lärande kommer att förskjutas mot digitala hjälpmedel, Internetdistribuerad utbildningsfilmer tror jag att du sätter fingret på något viktigt som håller på att ske. Vi som lärare kommer att mer och mer att kommunicera, utbilda och hjälpa våra elever till kunskapsutveckling på andra sätt än som hittills varit brukligt.

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla

    Vad har du tagit vägen...
    Har du fått så mycket snö i Småland att nätet inte fungerar?
    Nåväl jag hoppas få se dig på kursen idag!

    //TW

    SvaraRadera